Wednesday 10 October 2012

Detox Bad



More than just soothing, a detox bath helps the body cleanse through its largest organ - the skin.
This is not just taking a bath for removing dirt and odors but rather a deep cleansing process that draws toxins out of the body through the sweat glands.
Any of the elements can be helpful on its own.
For example, the hot water stimulates healthy perspiration and allows your body temperature to rise then fall, boosting melatonin production for swift and blissful sleep. But if you your health situation allows and you have all the ingredients, the combination provides a special kind of magic.
Obviously taking a bath with this kind of heat and purpose is not for everyone. Check with your healthcare provider especially if you have a chronic heart, skin, or neurologic condition.

Eftersom jag kände mig lite frusen igår så testade jag.
Efter 15 min började jag svettas.
Efter 20 min gick jag upp.
( Att jag gick upp efter 20 min berodde på att jag var alldeles för rastlös )

Tyckte väl inte direkt att det var nån direkt skillnad på ett vanligt bad och detta, tills jag efter 5 min såg mitt ansikte i spegeln, tänk er att ni har varit ute i solen utan solskydd en dag, japp den tomat färgen hade jag i ansiktet.
Plus att jag under 1 timme drack 1,5 l vatten.
Jag dricker inte så mycket vatten under 1 DAG i vanliga fall.
Om jag känner nån skillnad i kroppen?
Ärligt? Nej, men det skadar ju inte att rensa ur kroppen då och då eller hur?
Så om någon tänker testa detta så tänk på att om du har diabetes, högt blodtryck, någon form av hjärtsjukdom eller är gravid så ska du inte ta detta bad och drick vatten innan under och efter.
Detta hade jag i mitt bad:
1/3 cup Epsomsalt
1/3 cup Sea Salt
1/3 cup bikarbonat
2 ½ tsk ingefära
1 cup äppecider vinäger

1 cup är 2,5 dl


2 comments:

  1. jag blir också så uttråkad! :)
    och ja, rena kroppen då och då är säkert bra

    ReplyDelete
  2. Att ta ett bad låter ju så himla skönt men det är som det kryper myror i mig efter en kvart!

    ReplyDelete