Tuesday 28 April 2015

Energi bollar

Så igår gjorde jag för första gången i mitt liv, sista personen på jorden, energy balls eller energi bollar på svenska.

Receptet hittade jag här -----> The Healthy Maven

Det finns massor med olika recept så kolla in sidan The Healthy Maven

Nu är det ju så att dem jag gjorde hade jag jordgubb protein pulver i istället för vanilj eftersom jag inte hade det så istället för Lemon vanilla blev det lemon strawberry.

Förvånansvärt så blev dem goda.
Förvånansvärt p.g.a att jag har en förmåga att tycka att det ser gott ut även om jag vet med mig att jag inte tycker om huvudingrediensen.
Ta vissa lax recept t.ex de ser jätte smarriga ut och så vill jag laga det och ibland gör jag det och det ser jätte gott ut det är bara det att jag tycker inte om lax!! 
Oftast så blir det gott oxå eftersom de som tycker om det äter  det :-)

Och i det här receptet så var jag skeptiskt mot dadlarna, varför vet jag inte men hade fått för mig att jag inte tyckte om dem.

Men tillbaka till bollarna.
Eftersom receptet är på engelska så har jag omvandlat och översatt det.

Here we go:

Energi bollar med smak av citron och vanilj.
Jag gjorde dem med jordgubb ist.

 20 st



  • 2,5 dl mandlar
  • 2,5 dl dadlar 
  • 1,25 dl vanilj proteinpulver 
  • 2 tsk maca pulver (valfritt)
  • 1/2 tsk sea salt
  • skal från 1 citron
  • juice från 1/2 citron
Kör mandlarna i en matberedare mixa till småbitar.
Lägg i dadlarna, protein pulvret och maca pulvret (om du använder det) mixa tills allt kommer ihop.
Tillsätt salt, citron skal och juice och blanda ihop till en kladdig boll.
Dela upp i 20 delar och rulla till bollar.
Förvara i kylskåp eller frys in dem.



Smaklig spis!

1 comment:

  1. Kanske ska prova dessa ändå.. jag är ju en sjuk sockerjunkie ;) som helst äter mina chokladbollar med pärlsocker ..men borde ändra mina vanor som sagt..
    Kan man lära gamla hundar att sitta ;) haha
    Kram Finaste

    ReplyDelete