Friday 6 November 2015

Chili Sylt/Gelé

Jag gjorde ju som sagt lite sylt/gelé för ett tag sen.
Nu har jag och även andra testat den och jaa den är stark.
Fick ett medellande på FB från sambon's chef  som löd så här:

"Tried your jelly on some toast for breakfast! I'm awake now! "

Men den är god bara väldigt stark, just nu funderar jag på att göra en ny sats men med bara paprika och sen blanda ihop för en mildare smak. Mild kommer den inte bli men ät och njutbar möjligtvis.

chili och paprika konfetti

Som jag skrev i tidigare post så beror styrkan på att mina chili's var i kategorin starkare än normalt typ...
Så om man använder chili's med normal styrka så vet jag att det kommer bli gott. 
Låt några kärnor vara kvar om man vill ha mer hetta. 
Det är ju i väggarna och kärnorna hettan sitter.



Färdig gelé
Receptet säger att de kommer bli ung 1,5 liter. Jag fick ut lite över litern, mina burkar på bilden rymmer 250ml.


Receptet kommer från Nigella Christmas


  • 150g röd chili
  • 150g röd paprika
  • 1kg syltsocker eller strösocker och frukt pektin*
  • 625ml äppelcider vinäger


  1. Blanda socker och vinäger i en stor kastrull och värm upp på låg värme tills sockret har löst sig. Rör inte om.
  2. Skölj, dela och kärna ur chili'n, hacka grovt och lägg i en matberedare, pulsa ett tag.
  3. Skölj, dela och kärna ur paprikan, hacka grovt och lägg i matberedaren tillsammans med chili'n. Hacka tills du har små röda konfetti bitar.
  4. Blanda i chili och paprika i vätskan, när sockret har lösts upp, höj värmen och låt det koka. Låt det typ "stormkoka" i 10-15 min
  5. Ta av från värmen och låt svalna i ca 45 min.
  6. Rör om lätt innan du fyller dina rena steriliserade varma burkar.
Förvara mörkt och svalt upp till 1 år. Öppnad burk förvaras i kylskåp i 1 månad.

*Mitt paket pektin innehöll 57g.


1 comment: