Wednesday 7 October 2015

Traditioner, seder och vanor


I söndags bakade jag, precis som många andra, kanelbullar.

Kanelbullar med pärlsocker, inte icing, som det är på bl.a IKEA's bullar.
Det ska vara pärlsocker på bullarna, punkt slut :-)



Jag försöker ta vara på mina/våra svenska traditioner men samtidigt öppna upp för andra traditioner som är runtomkring mig.

Julen här hemma är ett "bevis" på det :)

Vi kör Svenskt och Engelsk.

Sen så har vi Thanksgiving, nu på måndag faktiskt :) och Halloween, 2 nya högtider som jag har börjat ta till mig.

Snart dags att göra Christmas Pudding, förra året gjorde jag den faktiskt den 4:e okt och så "matade" jag den fram till jul.

Jag har i allafall börjat med att lägga mina torra frukter i Brandy så att de får suga åt sig vätskan ett tag men till helgen blir det nog att jag gör puddingen.
Vanligtvis så gör man den inte förrän Stir Up Sunday vilket är sista söndagen innan Advent.
En aning tidig men men då har den tid att gotta till sig :)


Affärerna börjar redan krylla av julpynt. Det blir bara tidigare och tidigare för varje år känns det som.



Jag har precis börjat fundera på att gå till förrådet och hämta Halloween pyntet......



No comments:

Post a Comment