Thursday 12 January 2012

Och svaret är

Kvarg!


Ingen stek och inte tjälknöl heller :)
Ting gissa på ost, inte helt fel :)

Buttermilk på svenska är kärnmjölk och genom att hälla Buttermilk i en ugnsform ställa in den i ugnen i 65 grader och sen låta den stå där i minst 5 timmar (beroende hur mycket man gör, man kan låta den stå inne under natten.) sen tar man ut den och "silar" den i en sil med en ostduk eller liknande låter all vätska försvinna, in i kylskåpet en 30 min och sen blanda i lite mjölk eller grädde om man vill att det ska vara krämigare sen är det klart :)

Jag hoppas ju självklart att det ska bli bra/gott jag har aldrig ätit det tidigare.
Varför jag håller på med detta och inte går till affären och köper en burk?
Här kostar en burk på 500g ca 68 kr!  så glöm det :)


3 comments:

  1. Oh shit vad dyrt!
    Jag förstår att du gör egen!
    Om den ändå sköter sig själv i ugnen så är det ju inte ens jobbigt!

    ReplyDelete
  2. Ahaaa. Spännande!! Hoppas den smakar gott!!

    ReplyDelete
  3. Oj, det var dyrt!! Dessutom är det lite kul att göra sånt själv. Belöningen känns extra stor när man äter det sedan. Hoppas det blev bra!

    ReplyDelete