Tuesday 18 December 2012

Steroider

Bara ordet steroider låter ju inte så bra eller hur?
Jag har tröttnat på att puffa i mig steroider varje dag.




Så här är det, jag har inhalerat för min astma, första året då hjälpte det, det blev inte bra men bättre.
I år så har det varit likadant, visst jag har kunnat andas men hostan har funnits där varenda natt och vid ansträngningar.
Sprayen är en förebyggande medicin. 
När den tog slut i augusti så brydde jag mig inte om att förnya receptet, dels för att jag kände att den inte riktigt hjälpte.
Jodå jag hostade på nätterna, slemmigt värre.... inte en enda full natts sömn på hur länge som helst.
Så jag började söka runt på andra alternativ, fann att lakrits, ingefära, gurkmeja bl.a är bra för andningsbesvär.
Så jag köpte lakritsrot och kokade te på, ingefära likaså.

Jag hittade en kinesisk host "medicin" innehållandes bl.a lakrits, tjock som sirap men den hjälpte lite grann mot hostan på nätterna, vaknade upp 1 gång per natt och tog 1 msk.

Men mitt sökande slutade inte där.
En dag när jag stod i min vanliga affär och kollade upp ett pris så fick jag syn på något som kändes bekant, en ört som heter Boswellia, som har anti inflammatoriska egenskaper. (även bra mot reumatiska besvär )
Jag köpte burken och efter ett par dagars användande kunde jag promenera i rask takt utan att börja hosta och hostan på nätterna avtog också.
Lite hostade jag på nätterna men inte lika kraftigt som innan då jag väckte upp sambon.
När jag hittade de här tabletterna hade jag redan beställt andra tabletter som innehåller olika kinesiska örter som alla har anti inflammatoriska egenskaper.

Så istället för att inhalera så tar jag dessa istället och jag får sova hela nätterna utan att vakna upp med hostattacker.

Boswellia och Phytocort

Nu menar inte jag att dessa hjälper alla men det har hjälpt mig iallafall, än så länge.


                                             
                                                  

3 comments:

  1. Vad skönt när man kan hitta alternativa sätt som dessutom fungerar bättre än det "vanliga".
    Min mamma har haft astma sedan barnsben, det är en jobbig sjukdom. Hon har fått astmaanfall flera gånger och en gång fick ambulansen ringas. Hon låg på golvet och fick inte luft. Obehagligt att se :-(

    Kramar!

    ReplyDelete
  2. Skönt att det finns alternativ. Jag är dock en sådan som har EXTREMA bekymmer med att svälja piller. De där skulle jag aldrig få i mig. Köper helst barntabletter som man kan tugga ;-).

    Hoppas du blir bättre nu!

    Kram

    ReplyDelete
  3. Vad skönt att det hjälper. Nu får vi hoppas att min Bioresonans behandling också hjälper då.

    Kram

    ReplyDelete