Friday 8 February 2013

Fortsättning, utveckling, förtydligande

Jag skrev ju tidigare att mushroom är fel :)

Alltså vad jag menar är :

När jag lärde mig ordet mushroom så lärde jag mig att det är champinjon.

Ok

Nu är det ju så att det inte är ett ord som jag använde dagligen efter den engelska lektionen ( som för övrigt var ett tag sen )

Men så en dag 2008 när jag bodde i Sydafrika och jag och sambon var och handlade så frågar jag honom:

Do you want mushrooms?

What kind of mushrooms? svarade han

Ehh what do you mean? Mushrooms! Those white small things!  kontrade jag med

ohh you mean champignons!

Yes!!! I said so! Mushrooms! 

Alltså helt fel är det ju inte, det betyder ju svamp och champinjonen är ju en svamp.
Men när man står omringad av väldigt olika sorters svampar så kan det lätt bli lite "fel"


3 comments:

  1. Ah, I get it!
    Jag trodde också länge att det var så. :)

    ReplyDelete
  2. Det visste jag faktiskt :-)
    Svamp är gott! Jag äter svamp varje dag! Men jag plockar inte i skogen.... utan i svampdisken på ICA haha

    Kram!

    ReplyDelete
  3. Det visste inte jag, men nu vet jag! Undrar varför dom lärde oss så i skolan?

    ReplyDelete