Wednesday 18 December 2019

Chicken Lettuce Wraps

Något som jag fullkomligt älskar är Chicken Lettuce Wraps, Kyckling i salladsblad typ.

Dels är det gott, mycket bra orsak, sen känns det lite nyttigt också.

Jag marinerar min kyckling först och sen så lagar jag den i ugnen istället för att fritera.

Hur mycket kyckling du använder är upp till dig, jag använder 3 kycklingbröst  till 3 personer (storlek större) som jag skär i strimlor.

Oftast när jag lagar mat så går jag på ögonmått men på ett ungefär ser receptet ut så här :)
( öka eller minska ingredienserna efter hur mycket kyckling du har)

Marinad:

1/2 dl soja
1 rågad tsk hot chili pulver
1 rågad tsk paprika pulver
1/2 rågad tsk ingefära pulver
1/2 rågad tsk vitlökspulver
1 msk risvinäger
1 msk sesam olja
salt & peppar

( smaka av )


Lägg i kycklingbitarna och låt det marinera så länge du vill men åtminstone några timmar :)

När det är gjort blanda ihop:

1,25 dl panko
4 msk mjöl
1 tsk bikarbonat

Doppa kycklingbitarna i panko blandningen och lägg upp på en plåt med bakplåtspapper.
När ugnen, som du satt på 225℃ är varm skjutsar du in plåten i mitten av ugnen och låter den vara inne där tills kycklingbitarna är klara.

Blanda ihop i en skål:

4 msk sweet chili sås
1 msk soja
1 msk risvinäger
1 krm sesam olja

 Lägg i (den färdiga) kycklingen, rör runt så all kyckling täcks, strö över med rostade sesam frön.


Halvera ett isbergssallad huvud, genom stammen.

Ta ett blad och fyll* med kyckling, gurka, tomater och lök,  droppa lite yoghurt dressing över och rulla ihop, ät och njut.



Smaklig måltid!


*fyll med sånt som du tycker om.





No comments:

Post a Comment